2012. december 26., szerda

Érdekes bangladesi foglalkozások


Riksafeltoló betanított munkás

Syhletben találkoztunk ezzel a felettébb különleges mesterséggel. Ott ugyanis van egy híd amelyikre egy meredek rámpán keresztül vezet az út. Itt a riksások nem bírnák egyedül feltolni a riksát a riksafeltolók segítége nélkül, ami nagyon lelasítaná a forgalmat. A riksafeltoló a rámpa aljánál figyel, hogy mikor téved arra egy riksás (kb. minden másodpercben, úgyhogy nem kell annyira koncentrálnia azért), majd futólépében feltolja szépen. Egy kb. 50m hoszú nem túl meredek emelkedőre kell gondolni. Egy feltolás ára 2 taka (kb. 7 ft), amit kézpénzben meg is kap, 2 takás papírpénz.


Mobiltelefon egyenleg feltöltő ember

Itt majdnem mindenkinek pre-paid-es mobilja van, amiről persze folyton elfogy az egység. Itt jön képbe a mobiltelefon egyenleg feltöltő ember! Neki van minden szolgáltatónál pre-paid-es SIM kártyája, meg egy (vagy több) régi Nokiája. Szépen kiül egy forgalmas csomópontba (buszpályaudvar pl. remek hely, ott mindenki rögtön telefonálni akar) egy kis asztalkával, az emberek meg adják a pénzt, bemondják a számukat, és emberünk áttölti a saját telefonjáról a bemondott számra az egységeket (ezt egy sima SMS küldéel meg lehet oldani). Az ember eszméletlen gyorsan kezeli a régi Nokiát, 10 másodperc alatt lezajlik az egész tranzakció. Jellemzően 10-20 takával (27-54 ft) töltik fel az emberek a telcsijüket, egy perc beszélgetés a legrosszabb csomagban is max 1 taka (3ft).


Bérülő (hajón)

Bangladesben nagy szerepet játszik a tömegközlekedésben a folyami hajózás, mert mindenfelé víz van. Roppant praktikus is, egy csomó hajó este indul, szundítassz egyet, és reggelre ott is vagy. Igenám, de a kabinos jegy a bangláknak nagyon drága, jellemzően a dekkre váltanak jegyet. Ez egy nagy fapallós placc, ahova leterítik a pokrócukat, egy másikkal meg betakaróznak, aztán már alszanak is. Ez egy átlag bangladesinek nagyon kényelmes, bárhol képesek aludni. Egy a bökkenő ezzel a dekken alvással, hogy ha nem mész ki időben, akkor elfogy a dekken a hely, és a motortól 1m-re, vagy valami egyéb borzalmas helyen kell aludnod. De semmi gáz, mert a bérülő ilyenkor a segítségedre siet. Reggel korán kimegy az este induló hajóra, és cirka 50 takáért (135 ft) foglalja neked a helyet egész nap.


Segédkalauz (buszon)

A kalauz ugye folyamatosan ordibálja a célállomás nevét, tömi fel a buszra a pesszendzsereket, tereli össze a célállomás felé utazókat, szedi a pénzt. Emellett nem csoda, hogy nem jut ideje a csomagokat a tetőre pakolni. Erre való a segédkalauz, le és felpakolásra. Gyakran nem végez a pakolással teljesen, de a busz már megy tovább, ekkor menet közben befejezi, majd bemászik mint egy kis majmocska. Furcsa módon az IC buszokon is van egy segédkalauz, pedig az nem áll meg sehol, ergo nem kell pakolni. Ilyen esetekben a segédkalauz egész úton nem csinál semmit.


Sundarban-i mézgyűjtő szakember (szezonális munka)

Banglául mauali-nak hívják ezt a mesterséget. Április elsején kezdődik a szezon, ekkor a maualik beugranak a kis csónakjukba, és elhagyott szigetekre a mangroove erdőkbe indulnak mézet keresni. Kb. 2 hónapig tart a szezon. Elég veszélyes szakma, egyrészt a méhek miatt, mert ezek ilyen gyilkos mangroove erdei méhek, és képesek csapatostul követni az embert (mint a rajzfilmekben) aki megpróbálja elcsaklizni a mézet. Másrészt a tigrisek miatt is veszélyes a munka, a tigris nagyon szereti a mauali-t megenni. Hátulról támad, és legtöbbször fejre, ezért az indiaiak egy fémből készült sisakot fejlesztettek ki, ami elég hatékonynak bizonyult a tigristámadások ellen. A balga banglák viszont ezt a fajta sisakot nem használják, biztos menőzésből.


Vidrás halász

A vidra alapvetően kétféleképpen képes segíteni a halszerzésben, egyrészt úgy, hogy fog egy halat, és odahozza, másrészt úgy, hogy ügyesen betereli a halacskákat a hálóba. 2-3 vidrával 50kg halat is tud fogni egy ember egy nap alatt. Apálykor érdemes kimenni, akkor a legjobb a fogás. A tenger kb. 100km ide, de az árapály hatása nagyon erős a folyók kis esése és hatalmas szélessége miatt.
Egy vidra kb. 1 év alatt tanul bele a melóba, és nagyon értékes, egy kiképzett példány ára a 100 USD-t is eléri.         

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése